Saturday, June 2, 2018

මේ යන විදිහට බෑන්ඩ් එක ඉස්සරහට ගෙනියන්න මගෙ කැමැත්තක් නෑ! - සන්ෂයින් නායක ලාල් විතානගේ


1962 අවුරුද්දේ මැයි මාසෙ 31 වැනිදා ඉපදුනා ලංකාවෙ බෑන්ඩ් කලාවේ දැවැන්තයෙක්. හිච්චි එකා කාලෙ ඉඳලා කොල්ලා සිංදු කියන්න දක්ෂ නිසා ගමේ අහල පහළ අයගෙ පොඩි පොඩි සාජ්ජ, විනෝද චාරිකා වගේ දේවල්වලටත් ආරාධනා ලැබුණා. මාමලගෙ ගෙදරදි අතපත ගාලා ටික ටික කොල්ලා ගිටාර් ඉගෙන ගන්න පටන් ගන්නකොට කොල්ලට වඩා ලොකුයි ගිටාර් එක. මව් පාර්ශවේ ඇත්තො සංගීතෙට බර නිසාත් මාමා හොඳ සංගීතකාරයෙක් නිසාත් උපතින් උරුම වෙච්ච හැකියාවත් හින්දා යමක් කමක් තේරෙන කාලෙ ඉඳලාම පොතපතට වඩා කොල්ලා ආසා කළේ සංගීතෙට. කොල්ලගෙ ඥාති සහෝදයාත් ජාඩියට මූඩිය වගේ යසට පෑහුණා, ජෝඩුව නිවාඩු වෙලාවක් ලැබුන ගමන් කළේ සාජ්ජ දාපු එක. ඔය අල්ලපනල්ලෙ කොල්ලා කොහොමෙන් කොහොම හරි කුරණ ශාන්ත ආනා විද්‍යාලයෙන් සාමාන්‍ය පෙළ කරගත්තෙත් ගෙවල්වල කරච්චලේට මිසක් කොල්ලාගෙ  ඕනෑකමකට නෙමෙයි. ඉස්කෝලෙට ආයුබෝවන් කියලා, 1979 දී දෙයියනේ කියලා අපේ කොල්ලා බෑන්ඞ් එකක් පටන් ගත්තා. එතැන ඉඳලා විස්තරේ මම කියනවාට වඩා, අදාල පුද්ගලයාගෙන්ම අහන එක හොඳයි නේද?

රිවිර පත්තරේ ෆුල්ටයිම් වැඩකරන කාලෙ නම් ඔෆිස් එකෙන් ෆොටෝග‍්‍රැෆර් කෙනෙක්ව අල්ලන් වාහනයක් දාගෙන යන්න තිබ්බා. දැන් ඉතින් එහෙම බෑනෙ, මේ මම ෆ‍්‍රීලාන්ස් විදිහට ලියන පළවෙනි ආටිකල් එක. ෆොටෝග‍්‍රැෆර් වැඬේට කටුනායක තැපැල් කන්තෝරුවේ වැඩකරන මගෙ ඉස්කෝලෙ බැචා සමීරව අල්ලගන්න බැලූවා, කොහෙද මිනිහට නිවාඩු නෑලූ. පෙන්ඩ‍්‍රයිව් එකත් සාක්කුවට දාගෙන උඩුගම්පොළ හංදියෙන් රුපියල් 100ක පෙට‍්‍රල් ගහගෙන මම ගියා කුරණට. කුරණ ඉස්ටේෂමට කිට්ටු කරලා ඇහුවා ”සන්ෂයින් ලාල් අයියගෙ ගෙවල් කොහෙද” කියලා, නිවැරදිව නිරවුල්ව ලැබුණ මග පෙන්වීමට අනුව ආවා ගමනාන්තයට. බාස්ලා එළියෙ වැඩ, සද්දෙට ටයිල් කපනවා, ගෙදර ලොකු වැඩක්. මම ආපු විත්තිය ගැන බාස්ලා දැනුම් දීලා ලාල් අයියගෙ ආදරණීය බිරිඳ ආවා. ”අක්කෙ මම රිවිර පත්තරෙන්”, ”වාඩිවෙන්න මල්ලි” කියාගෙන එසැණින් අක්කා ගෙට ගියා, ලාල් අයියා ආවා. ”ඉස්සර එහාපැත්තෙන් පාර තිබ්බෙ. මේ කෑල්ලක් අලූතෙන් හදලා මේ පැත්තෙන් එන්න පාර හැදුවා, මෙහෙන් ළඟයි”. ලංකාවේ ප‍්‍රසංග වේදිකාවෙ පුරෝගාමියෙක්, ප‍්‍රවීණයෙක්, දැවැන්තයෙක් එක්ක කතාබහකටයි මේ මුලපුරන්න හදන්නෙ. ලාල් විතානගේ, සන්ෂයින් බෑන්ඞ් එකේ නායකයා එක්ක ”රිවිර ලයිව් බෑන්ඞ් ෂෝ” වෙනුවෙන් කරපු කතාබහයි මේ.

ලාල් අයියගෙ පළවෙනි බෑන්ඞ් එක මොකක්ද?
1979 දි මමයි මගේ ඥාති සහෝදරයා, රෝයි කාරිකරවනයි එකතු වෙලා ”සුපර් රිදම්” කියලා බෑන්ඞ් එකක් පටන් ගත්තා. මීගමුවේ කුවින්ටස් අයියා තමයි බෑන්ඞ් එක කළේ. හලාවත මූදු වෙරළෙදි තමයි අපි පළවෙනි ෂෝ එක කළේ. මර්වින් මිහිඳුකුල, ඩෙස්මන් රොඞ්‍්‍රගෝ, බයිලා සැන්ටි වගේ ජනප‍්‍රිය ගායකයො ආවා එදා. ඒ කාලෙ අද වගේ වැඩිය බෑන්ඞ් තිබ්බෙ නෑ, ජිප්සීස්, සියැක්, අර්නස්ට් සොයිසාගෙ සුපර්ස්ටාර්, සුපර් තරංගා වගේ බෑන්ඞ් කීපයක් තමා තිබ්බෙ. 1982 දි අපේ ඩ‍්‍රම්ස් ගහපු මෛත‍්‍රී තමයි සුපර් රිදම් කියන නම වෙනස් කරමු කියලා යෝජනා කළේ. එයාම තමයි සන්ෂයින් කියලා නම දැම්මෙ.

සන්ෂයින් නමින් කවදද පළවෙනි ෂෝ එක කළේ?
ම්.. 82 දිම තමයි, බඩල්ගම පල්ලියෙ මංගල්ලෙට තමයි ප්ලේ කළේ.

සන්ෂයින් ආරම්භක සාමාජිකයන්වත් මතක් කරමු.
මම තමයි රිදම් ගැහුවේ. රෝයි කාරියකරවන ලීඞ්, මෛත‍්‍රී ඩ‍්‍රම්ස්, බන්චි පීරිස් බේස්, පැටි‍්‍රක් කීබෝඞ්. ඒ කාලෙ දැන් වගේ ඔක්ටොපෑඞ් තිබ්බෙ නෑනෙ. ශෙරිඩන් කුරුප්පු, නිහාල් බොලොන්ඥෙ ගායකයො විදිහට වැඩ කළා. ඒ කාලෙ බෑන්ඞ්වල අද වගේ ගායකයො මහ ගොඩක් නෑ, ප්ලේයර්ස්ලා හැමෝම සින්ග් කළා.

සන්ෂයින් කිව්වාම ලංකාවේ අනිත් බෑන්ඞ්වලට ප්ලේයර්ස්ලා හදලා දීපු බෑන්ඞ් ෆැක්ටරියක් විදිහටත් ප‍්‍රසිද්ධයි. කවුද ඉස්සෙල්ලාම සන්ෂයින් දාලා ගියේ?
1983 දි කීබෝඞ් ගහපු පැටි‍්‍රක් අයින් වුණා. එදා ඒ අඩුපාඩුවට දැන් ඇරෝස්ටාර් කරන ඇන්ටන් පෙරේරාව කීබෝඞ් ගහන්න ගත්තා. 85 විතර වෙද්දි ඩ‍්‍රම්ස් ගහපු මෛත‍්‍රී රට ගියා. ඒ වෙනුවට මම කෙනෙක් හොයද්දි ඇන්ටන් කිව්වා එයාගෙ මල්ලි රොෂාන්ව ටිකක් බලමුද කියලා. රොෂාන් පෙරේරා එතකොට ඉස්කෝලෙ යන පොඩි එකා. රොෂාන් ඩ‍්‍රම්ස් ගහන හැටි බලන් හිටපු මට තේරුණා කවදා හරි මිනිහා හොඳ වැඩකාරයෙක් වෙනවා කියලා. සන්ෂයින් ගහන්න පටන් අරන් අවුරුදු 3කට විතර පස්සෙ තමයි රොෂාන්  ඕලෙවල් කළෙත්. ටික කාලෙකට පස්සෙ රෝයි අයින් වෙලා ගැලැක්සීස් බෑන්ඞ් එකට ගියා. හැමදාම මම කළේ ආධුනිකයෙක්ව අරගෙන පුහුණු කරලා හොඳට හදලා අරගෙන වැඩට දාපු එක. ආධුනිකයෙක් ගත්තාම වැරදි පෙන්නලා දීලා අඩුපාඩු හදලා එයාගෙ හැකියාව හරියට එළියට අරන් පොලිෂ් කරලා ගන්න පුළුවන්. වැඩ දාන්න පුළුවන් වෙච්ච ගමන් එහෙම හැදිච්ච කට්ටිය මාව දාලා වෙන වෙන බෑන්ඞ්වලට ගියා. එදත් ගියා, හෙටත් යාවි. ගියා කියලා මම දුක් වෙන්නෙත් නෑ, යාවි කියලා මම බය වෙන්නෙත් නෑ. ඒ වගේම ගිය මිනිස්සුන්ව මම ආයෙ ආවට ගන්නෙත් නෑ. ගිය අය ගැන, යන්න ඉන්න අය ගැන මගේ තුන් හිතකවත් කිසි අහිතක් නෑ අපි කවුරුත් කරන්නෙ මිනිස්සු සතුටු කරන උතුම් රස්සාවක්නෙ, යන අය යන්නෙ ඒ අයගෙ සතුට හොයාගෙන නෙ. මම කියන්නෙ ගිය තැනක සතුටෙන් ඉන්න කියලයි. දැන් ලංකාවේ තියෙන ප‍්‍රසිද්ධ බෑන්ඞ් හැම එකකම වගේ සන්ෂයින් හදපු මිනිස්සු ඉන්නවා. ඒ දිහා බලලා මම ගොඩාක් සතුටු වෙනවා. කට්ටිය ගියා කියලා සන්ෂයින් කවදාවත් නවත්තලාත් නෑ, නවත්තන්නෙත් නෑ.

සන්ෂයින්ලා රට සවාරි එහෙම ගිහින් ඇති නේද  ඕනෑ තරම්?
ඔව්. සන්ෂයින් අපි ඉස්සෙල්ලාම ගියේ ඩුබායි. ඒ 1991 දි. මේ වෙනකොට සන්ෂයින් ලෝකෙ පුරාම කරක් ගහපු බෑන්ඞ් එකක්.
 
ගායකයෙක් විදිහට වෙනම ගමනක් යන්නෙ නැත්තෙ ඇයි?
කවදාවත් මට ආටිස්ට් කෙනෙක් වෙන්න  ඕනෑ, නමක් හදාගන්න  ඕනෑ කියලා ආසාවක් තිබිලා නැහැ. බෑන්ඞ් එකටයි මම මුල් තැන දුන්නෙ. අදටත් එහෙමයි. සන්ෂයින් බෑන්ඞ් සිංදු වෙනුවෙන් කරපු සංගීත තොටිල්ල කැසට් එකේ මගෙ සිංදු කීපයකුත් තිබ්බා. ”මා නෙතු හඬවා” සිංදුවට තාමත් හොඳ රසික ප‍්‍රතිචාර ලැබෙනවා. අඳුරනම කෙනෙක් කතා කළොත් විතරයි ගායකයෙක් විදිහට අදටත් යන්නෙ. මගේ ආසම ගායකයෙක් තමයි මර්වින් මිහිඳුකුල. මර්වින් මිහිඳුකුල කියපු මායා සිංදුව හදපු ජිප්සීස් සුනිල් අයියගෙන් අවසර අරන් ඒ සිංදුව මම දැන් කියනවා. මර්වින් මිහිඳුකුලගෙ සිංදුවක් කියන්න කියලා ෂෝ වලදි නොවැරදීම මට ඉල්ලීම් ලැබෙනවා.

බෑන්ඞ් එකෙන් කරපු කැසට් ගැනත් ඒ ගමන්ම කියමු.
1992 දි කරපු ”සංගීත සැප” තමයි පළවෙනි කැසට් එක. සංගීත තොටිල්ල, සංගීත තරු, සංගීත තාරුකා වගේ කැසට් 35ක් විතර මේ වෙද්දි කරලා තියෙනවා.

මුල් කාලෙ බෑන්ඞ් ජීවිතේ කොහොමද?
ඉස්සර දැන් වගේ කෝල් කරලා ෂෝ බුක් කරන්න බැහැනෙ. මම ෂෝ එකකට ගිහිල්ලා පාන්දර ජාමෙට ගෙදර එද්දි ෂෝ ඔර්ගනයිසර්ලා දෙතුන්දෙනෙක් ගෙදර සාලෙ තැන් තැන්වල නිදි කිරනවා. සමහර දාට උදේ වෑන් එකට නැග්ගාම ආයෙ මාසෙකට විතර පස්සෙ තමයි ගෙදර එන්නෙ, ඒ තරම් රට වටේම වැඩ. දැන් වගේ මහා ඝෝෂාවක් නැහැ ඒ කාලෙ ෂෝ වල, මිනිස්සු බොහොම නිවී හැනහිල්ලෙ ෂෝ බැලූවා. දැන් වගේ වලි, කචල් ඒ කාලෙ හරි අඩුයි. මුල් කාලෙ මතක් වෙද්දි දැන් බෑන්ඞ් ගැහිල්ල එපා වෙනවා තියෙන විකාර දැක්කාම.

එපා වෙනවා කියන්නෙ සන්ෂයින් නවත්තන්නද හදන්නෙ?
නෑ! මේ යන ඉලෙක්ට්‍රොනික් ඝෝෂාවෙන් සන්ෂයින් බෑන්ඞ් එක වෙන පැත්තකට ගෙනියන්න දැන් කාලෙ ඇවිත්. ගිය සෙනසුරාදා අපි ඉන්ඩෝ එකෝස්ටික් ෂෝ එකක් කළා. සෑහෙන්න හොඳ ප‍්‍රතිචාර තියෙනවා. 2016 අවුරුද්දෙදි සන්ෂයින් එකෝස්ටික් වෙනසත් එක්ක අලූත් ගමනක් යන්න බලාපොරොත්තු වෙනවා. මියුසික් ලෝකෙ චක‍්‍රයක් වගේ. අපි පටන් ගත්තු කාලෙ එකෝස්ටික් තිබ්බා, පස්සෙ ඉලෙක්ට්‍රොනික් ඇවිත් එකෝස්ටික් යටපත් වුණා. දැන් ආයෙත් බෑන්ඞ් එකෝස්ටික් පැත්තට යන්න උත්සහ කරන එක හොඳ දෙයක්. 

සන්ෂයින් අන්ප්ලග් වෙනවට මිනිස්සු කැමති වෙයිද?
(සිනා) අන්ප්ලග් (සිනා) ලංකාවෙ අන්ප්ලග් කියලා ගහන්නෙ ප්ලග් ගහගෙන නෙ. අන්ප්ලග් කියන එකේ හරි තේරුම ප්ලග් ගහන්නෙ නැතුව, ඒ කියන්නෙ විදුලියට සම්බන්ධ කරන්නෙ නැතුව කියන එකනෙ. කෝ ඉතින් එහෙම ෂෝ ගහනවා අපි දැකලා නෑනෙ (සිනා) කොන්ගො බොන්ගො ඩොල්කි තබ්ලා දාල, බොක්ස් ගිටාර්, පියානෝ දාලා ඒවාට ප්ලග් ගහලා මයික් දාලා කළාම කොහෙද අන්ප්ලග් වෙන්නෙ. ලංකාවෙ අන්ප්ලග් හරි විදිහට කළා කියමුකො, කවුද එතකොට සින්ග් කරන්නෙ. දැන් ඉන්න ඔය එක ගායකයෙක්ට මයික් එකක් නැතුව සින්ග් කරන්න පුළුවන්ද? මියුසික් ටික නම් අන්ප්ලග් විදිහට ඇහෙයි, ගායකයා කට හොල්ලනවා වගේ  ඕඩියන්ස් එකට පෙනෙයි. 100%ක් අන්ප්ලග් වැඩක් කරනවා නම් සින්ග් කරන්න පුළුවන් එකම එක මිනිහයි ලංකාවෙ ඉන්නෙ. ඒ ජිප්සීස් සුනිල් පෙරේරා. සුනිල් අයියගෙ වොයිස් එක මයික් නැතත් ලස්සනට පැහැදිලිව ඈතට ඇහෙනවා. අනේ සන්ෂයින් අපිට නම් අන්ප්ලග් ගහන්න අදහසක් නෑ (සිනා) අපි ප්ලග් ගහගෙන එකෝස්ටික් ගහන්න තමයි හිතාගෙන ඉන්නෙ. මිනිස්සු අකමැති වෙන එකක් නෑ, මේ යන විදිහට බෑන්ඞ් එක ඉස්සරහට ගෙනියන්න මගෙ කැමැත්තකුත් නෑ.

සන්ෂයින් බෑන්ඞ් එකේ දැන් ඉන්න කට්ටියව මතක් කරමු.
ලීඞ් ගහන්නෙ මගෙ අක්කගෙ පුතා සුපුන් පෙරේරා. කීබෝඞ් අමිල මුතුගල, බේස් චමින්ද මිරිහාන, ඔක්ටොපෑඞ් කැළුම් රෝජ්, රිදම් දීපාල්, ඩ‍්‍රම්ස් රංග. මාත් එක්ක සින්ග් කරනවා චාරුෂාන්, මුතූ හංස, ජේනු.

ලංකාවේ බෑන්ඞ් කලාවේ පුරෝගාමියෙක් විදිහට ලාල් අයියා අලූත් අයට දෙන පණිවිඬේ මොකක්ද?
අලූත් අය ක්ෂේත්‍රෙට එන එක, අලූත් බෑන්ඞ් හැදෙන එක හොඳයි. හැබැයි පැවැත්මක් තියෙන්නෙ සංගීතෙ හදාරලා විනයක් ඇතුව පිළිවෙළකට ඉස්සරහට ආවොත් විතරයි. අලූත් අය ස්ටේජ් උඩ කිසි බයක් හැකක් නැතුව, ලැජ්ජා නැතිව වැරදි කරනවා අනන්තවත්. අපි මෙච්චර පරණ වෙලාත් තාම ස්ටේජ් එකට නගින්න කලිනුත්, නැග්ගට පස්සෙත් අපි කරන කියන දේ ගැන 100%ක් හොඳ අවධානයෙන් ඉන්නෙ. වගකීමක් ඇතුව භාරගත්තු දේ හරියට කරන්න, තාක්ෂණෙන් අඩු පාඩු වහගෙන රසිකයො රවට්ටලා බොරු කරන එක හැමදාම කරන්න බැහැ කියලා මතක තියා ගන්න. අපිට මැරෙනකල්ම ඉගෙන ගන්න දේවල් තියෙනවා. තමන් කරන දේ ගැන ඉස්සෙල්ලා හරියට ඉගෙන ගන්න, අලූත් දේවල් හොයන්න, ප‍්‍රවීණයන්ට ගරු කරන්න. එතකොට කාටවත් වරදින්නෙ නෑ.

රසිකයෙක්ට සන්ෂයින්ලාට කතා කරන්න හිතුනොත්?
071 4007160 අංකෙට කෝල් එකක් දෙන්න කියන්න. නැත්නම් කුරණ ස්ටේෂන් එක කිට්ටුවට ඇවිත් සන්ෂයින් ලාල්ලාගෙ ගෙවල් කොහෙද කියලා අහන්න කියන්න.

විශේෂ ස්තුතිය: ෆොටෝ හොයලා දීපු සන්ෂයින් රිදම් ගිටාර් වාදක දීපාල් (ඩෙෆා)ට

ඒ මම රිවිර පත්තරේට freelance ලියපු ලිපියක්. (2015/11/23 සඳුදා)

No comments:

Post a Comment